Program „Lepsza szkoła. Język polski. Wielki egzamin”

Powiększ obraz

Tekst: Anna Piasecka

1. Warunki uczestnictwa.

Uczestnikiem programu może zostać nauczyciel, który opiera swój sposób nauczania na programie Między nami i do 10 września 2021 roku potwierdził uczestnictwo w Klubie Polonistów GWO w roku szkolnym 2021/2022. Uczestnictwo w programie jest bezpłatne, chyba że nauczyciel zamówi testy w wersji drukowanej.

Wszyscy uczniowie klasy IV b (obecnej V b) na początku roku szkolnego zostali poinformowani przeze mnie o procedurach, warunkach uczestnictwa i sposobie przeprowadzenia testów i zgłosili chęć udziału w tym programie. Uczniowie z opiniami mieli zapewnione odpowiednie warunki przeprowadzenia testu oraz byli oceniani zgodnie z zaleceniami, uczeń z orzeczeniem miał zapewnioną osobną salę (gabinet logopedy) i pomoc asystenta.

2. Przebieg programu.

W klasie IV są to następujące testy: test na wejście (dostępny tylko w wersji internetowej), 4 testy sprawdzające do kolejnych rozdziałów podręcznika Między nami i test całoroczny, przeprowadzone zgodnie z harmonogramem. W klasie V – jeden test mniej. Nauczyciel przeprowadza kolejne testy (dzieląc klasę na dwie grupy: A i B) i sprawdza je za pomocą kluczy odpowiedzi. Czas trwania każdego testu to 40 minut. Test na wejście to test diagnozujący wiedzę i umiejętności uczniów na początku roku szkolnego. Aby diagnoza była wiarygodna, test ten przeprowadziłam na początku września. W określonych terminach wpisywałam wyniki testów na stronie www.LS.gwo.pl. Po upływie terminu wpisywania wyników każdego z testów zapoznawałam się z raportami prezentującymi rezultaty poszczególnych uczniów oraz klasy na tle wyników ogólnopolskich. Po wpisaniu wyników wszystkich testów otrzymałam zaświadczenie o udziale w projekcie edukacyjnym.

Testy ułatwiają nauczycielom zaplanowanie pracy, kontrolę postępów i analizę wyników nauczania. Uczniom pomagają przygotować się do sprawdzianu w 8 klasie szkoły podstawowej. Do każdego podręcznika serii Między nami zostało przygotowanych tyle testów, ile jest rozdziałów w podręczniku. Do wszystkich klas przygotowano zestawy testów dostosowanych do podręczników z serii Między nami, zgodnych z podstawą programową obowiązującą w danej klasie.

Do każdego testu dołączone są Klucz odpowiedzi i kartoteka testu, zawierające m.in. informacje o sprawdzanych umiejętnościach i sposobie przyznawania punktów za poszczególne zadania. Aby uzyskać obiektywne i miarodajne wyniki, testy należy sprawdzać według zasad zawartych w Kluczu odpowiedzi i kartotece testu. Przy ocenie prac uczniów z zaświadczeniami z poradni psychologiczno-pedagogicznej należy kierować się zaleceniami poradni.

3. Raporty.

Po terminowym wpisaniu na stronie www.LS.gwo.pl wyników testu, można wygenerować raporty, a po upływie ostatecznego terminu wpisywania wyników testu – raport końcowy. Raport końcowy prezentuje wyniki w różnych ujęciach:

  1. a) rozkład wyników ogólnopolskich i w poszczególnych województwach,
  2. b) wyniki szkoły na tle województwa i Polski (procentowy, staninowy oraz centylowy),
  3. c) poziom wykonania zadań dla klasy, szkoły i całej populacji,
  4. d) wyniki klasy,
  5. e) indywidualne osiągnięcia poszczególnych uczniów – prezentacja wyników na skalach staninowej i centylowej.

Dodatkowo wyniki wszystkich wpisanych testów w ciągu roku są prezentowane w Raporcie progresywnym w wersjach dla pojedynczego ucznia i całej klasy (w ujęciu procentowym, staninowym i centylowym).

Jeżeli wyniki testów są wpisywane przez kolejne lata, wówczas można pobrać Raport wieloletni dla pojedynczego ucznia i całej klasy.

Nie można pobrać żadnego z wyżej wymienionych raportów, jeśli wyniki testu nie zostały wpisane lub są wpisane częściowo.

Po każdym teście rodzice dostawali przez dziennik elektroniczny wygenerowane dla nich przeze mnie indywidualne raporty w formie tabel, w których mogli przeczytać, jakie umiejętności i w jakim stopniu opanowały ich dzieci.