Tekst: Monika Flis, Łukasz Surma
24 września uczniowie klasy V i VI a uczestniczyli w zajęciach przyrodniczych. Celem zajęć była obserwacja i pomiar składników pogody w terenie oraz zajęcia w warunkach laboratoryjnych. Wykorzystano do tego przyszkolną stację meteorologiczną oraz rekwizyty, za pomocą których uczniowie mogli wywołać deszcz i dokonać pomiaru jego intensywności w określonej jednostce czasu, wywołać wiatr przy pomocy balonika i określić kierunek wiatru posługując się bańkami mydlanymi.
Za pomocą kompasu i planszy z różą kierunków wiatru uczniowie wykonywali zadania dotyczące zachmurzenia nieba, rodzajów chmur i kierunku z jakiego napływają. Prawdziwą wisienką na torcie były zajęcia laboratoryjne, które cieszą się od dawna dużym powodzeniem.
Pan Łukasz Surma (niczym mag-iluzjonista) razem z Panią Moniką Flis i Panią Krystyną Grzegorczyk wyczarowywali tęczę, a właściwie ich dziesiątki. Uczniowie byli zachwyceni – zwłaszcza że mieli okazję sami tworzyć tęcze za pomocą pryzmatów, siatek dyfrakcyjnych, płyt CD, mleka i barwników spożywczych, gorącej wody i cukierków „Skittles” oraz wody i lustra.
Nie zabrakło także innych akcentów, typowych dla fizyki – budowania własnych krążków Newtona i rozkręcania ich za pomocą prostych obwodów elektrycznych z silniczkami. Na koniec, każdy uczestnik zajęć mógł spróbować swoich sił w „przyrządzaniu tęczy w probówce” – kolorowej kolumny z roztworów soli kuchennej o różnych gęstościach.
Liczymy, że następnym razem nasza przygoda z pogodą będzie równie udana i kto wie? Może uda nam się zobaczyć inne ciekawe zjawiska? Zachęcamy do obejrzenia fotorelacji z zajęć laboratoryjnych w naszej galerii zdjęć